mandag 19. november 2012

Traineedager

Torsdag og fredag for to uker siden var det endelig klart for teambuilding blandt traineene i ABB. Vi hadde alle gledet oss til dager med både faglig og sosialt påfyll. Torsdagen startet med presentasjon av både Troll- og Goliatprosjektene. Trond Torgersen fortalte ivrig om teknologiske utfordinger og uvante problemstillinger i trollprosjektet.  ABB har i dette prosjektet tatt på seg oppgaver vi ikke har gjort før. Etter to timer med presentasjon og spørsmål fra ivrige traineer kom Einar Visnes og fortalte oss om Goliatprosjektet. Vi er flere traineer som har jobbet og jobber med Goilat, så for oss var dette ekstra interessant. 


Etter dagens faglige påfyll ble Einar med oss til lunch i ODV. Flere ble fornøyde når det ble servert sushi i kantina denne dagen. Teambuilding var neste post på programmet, og ingenting passet bedre enn en tur i curlinghallen på Fornebu!  Vi fikk først litt opplæring, før vi tok turen ut på isen (noen litt mer stabile enn andre) og spilte kamper. Det var flere som sendte curlingsteinen fremover etter at magen hadde vært innom isen, men med litt ivrig kostehjelp fra medspillerene ble det flere poeng av det også. Curling kan absolutt anbefales til andre som skal på teambuiding, det er engasjerende og et ordentlig lagspill. Etter vinnerlaget hadde tatt i mot heder og ære for curlinginnsatsen var det klart for en bedre middag på Grilleriet.

 

På fredagen stod kraftforsyning på programmet. Vi tok først turen til Kaggefoss kraftstasjon hvor ABB har levert kontrollsystemet. Vi var veldig heldig med tidspunktet vi kom, fordi kraftsatsjonen har i utgangspunktet  fire  turbiner i drift, men nå skulle den ene oppgraderes, så den var demontert. Vi klatra i stiger og smøyg oss inn i små avlukker for å se på de forskjellige delene. Jeg tror samtlige kan si at de kan mer om kraftstasjoner nå enn før vi kom.
Siste post på programmet var omvisning på servicefabrikken for transformatore i Drammen. ABB har  Norges mest vellustyrte reperasjonsverksted for transformatorer. Store og små, forbrente og skadede transformatorer setttes i stand her. I (veldig) grove trekk fikk jeg inntrykk av at mye av servicen består av å ta vare på de delene som ikke er helt ubrukelige i en ødelagt transformator (f.eks kjernen i en brent transformator), i tillegg til å reparere på kortere tid enn det tar å bestille og motta en helt ny.  Hvis noen av oss blir bare halvparten så engasjert i jobben vår som fabrikksjef Knut Herdlevær tror jeg vi har mange morsomme arbeidsdager fremfor oss.
Jeg vil takke for noen innholdsrike dager,  og som resultatet skal være etter teambuilding, vil jeg si vi har blitt en mer sammensveiset gjeng og at vi lærte en hel del!
 -Terese Syre

onsdag 14. november 2012

På tur med RRC

Som nytt medlem i ABB sin risikokomite (RRC) var jeg sist uke med på eksklusjon til en av Hafslunds trafostasjoner i Ski som er under oppgradering. Her har ABB levert blant annet nye styretavler og trafoer for å øke stasjonens kapasitet forteller ABB sin prosjektleder Håvard Todal. Risikokomiteen består av eksperter fra alle fagfelt og for å øke forståelsen spesielt for ikke ingeniører holdt Rune Aamodt som er medlem i RRC og leder av PS Substations et elektroteknisk kurs før avreise. RRC sin jobb er å risikosikre alle større prosjekter ABB Norge vurderer å gi tilbud på. Dette er en viktig prosess for å sikre at ABB velger nye jobber som er i tråd med våre ambisjoner og økonomiske målsettinger.



Som trainee er det en fin erfaring å få være med i RRC siden jeg da får god innblikk i alle nye større prosjekter som ABB er involvert i. Det er mye spennende som skjer og man lærer mye av både salgsteamet som presenterer prosjektene og de i RRC som bryter ned prosjektet for å finne risikomomentene. Leder av RRC Arne Klette mener at det å øke den praktiske forståelsen hos personene i komiteen er viktig for å sikre best mulige vurderinger. På bilde til høyre inspiserer trainee og referent i RRC Henrik Pedersen en av mange nye kabler ved trafostasjonen.

Mvh
Morten




lørdag 10. november 2012

Lade, svinge, lade, rock and roll

Ok, det var et litt mislykket forsøk på å være morsom, men tittelen illustrerer godt hvordan jeg opplevde min første kjøretur med elbil Bergen - Stavanger - Bergen. I vest har man døpt hovedferdselsåren E39 om til EL39, for nå finnes hurtigladestasjoner hele veien. Reisen bekreftet at det ikke er noe problem å bruke elbil på den strekningen lenger!

Jeg skulle ut på ABB-oppdrag og hentet en fulladet bil ved kontoret vårt i Fyllingsdalen. Nissan LEAFen har en rekkevidde på omlag 120 km. Turen gikk sørover, tok ferje fra Halhjem til Sandvikvåg, og hadde 70 km kjøring til jeg kom til den første hurtigladestasjonen, på Heiane, sør på Stord. SKL sin lader ligger inntil den døgnåpne Shell-stasjonen. Her er det nok å ta seg til mens man batteriet fylles!  

Rekker ikke så mye når man hurtiglader, men jeg rakk en kaffe og et selvportrett på Heiane.

Med rundt 80 prosent på batteriet gikk turen videre til Aksdal, øst for Haugesund, hvor jeg fant den nye hurtigladestasjonen til Haugaland Kraft. Aksdal ligger i krysset mellom E134 og E39, med butikksenter, bensinstasjon og kafeer i umiddelbar nærhet. Dette var under 50 kilometer fra Heiane, men jeg måtte ha flere kilometer på batteriet for å klare neste etappe.


Hurtigladestasjonen i Aksdal, som også er levert av ABB.

Jeg ladet nesten en halv time i Aksdal. Batteriet var nesten fulladet da jeg rullet videre til Kårstø, hvor jeg skulle på jobb på Statoils prosessanlegg. Senere gikk turen videre med ferja fra Arsvågen til Mortavika. Jeg var spent på hvor mye de to undersjøiske tunnelene før Stavanger, Mastrafjordtunnelen og Byfjordtunnelen, ville spise av batteriet. Og som fryktet, de kilometerlange oppoverbakkene gikk merkbart utover kapasiteten.


Lading i Randaberg, hvor tre blå lamper viser at jeg snart er klar til å kjøre videre!

Men hva gjør vel det når neste ladestasjon ligger i Randaberg, like etter utløpet av Byfjordtunnelen. Dette er en av tre hurtigladestasjoner satt opp av Lyse i Stavanger-området. De andre ligger i Sandnes og på Jærhagen i Klepp.  Jeg måtte prøve sistnevnte også, ettersom målet var Høg-Jæren Energipark, den nye vindparken sør for Undheim, hvor ABB har levert en hel del utstyr.  


Nesten litt magisk stemning under ladingen på Jærhagen utenfor Klepp.

Og her, mellom vindmøllene på Høg-Jæren stod den siste hurtigladestasjonen på denne ferden. Den var ikke ferdig installert, men her vil det bli mulig å lade batteriet med vindkraft. Jeg har sjekket, det ER kraften fra møllene som går rett på «tanken», i hvert fall så lenge de produserer. Storeslem for miljøet!

Det er ekstra gøy å lade når du får vindkraft rett inn på batteriet!

Da jeg skulle tilbake samme vei noen dager senere var det blitt sent fredag ettermiddag. Jeg skulle levere bilen i Bergen og ville ikke å lade mer enn nødvendig. Jeg kjørte rolig og var forsiktig med varmeanlegget. Men radioen var selvsagt på. Og hver fredag er det Radio Rock på P1 fra 21 til midnatt. Det ble mye rock and roll den kvelden, og LEAFen er ganske rock and roll den også. Lett å kjøre, lett å lade, lett å like. Etter to ferjer og lading både på Randaberg, Aksdal og Heiane var jeg tilbake ved ABBs Bergen-kontor ved midnatt. Her har ABB sin egen hurtigladestasjon, gratis å bruke for ansatte og alle andre.

Hurtigladestasjonen til ABB ligger, passende nok, i Fyllingsdalen.

Konklusjonen etter turen er altså at det er enkelt å kjøre elbil langs E39 og nærliggende områder i Rogaland og Hordaland i dag. Og omtrent samtidig med turen min ble faktisk to nye hurtigladestasjoner idriftssatt av BKK i Bergens-området. Den ene er satt opp på Halhjem, ja, på ferjeleiet, og den andre på innfartsåren Fjøsanger, begge levert av ABB. 


God tur! Hilsen Peter

tirsdag 6. november 2012

Trainee Gathering på Nobels Fredssenter

Torsdag 25. oktober arrangerte vi traineene i ABB et arrangement på  Nobels Fredssentr for det norske nettverket for traineer. Det var påmeldt 80 traineer fra bedrifter som for eksempel; DNV, Aker Solutions, Statnett, Wilh. Wilhelmsen, DNB og Statkraft. Jeg påtok meg oppgaven med å ønske alle velkommen noe som var veldig gøy siden jeg da fikk hilst på alle deltagerne, slått av en liten prat og gitt de navnelappen sin.

Vi valgte Global Megatrends som tema for kvelden og inviterte derfor Arne Klette, Borghild Lunde og Stian Reite for å snakke om hvordan ABB skal møte disse trendene. Her fikk de oppmøtte traineene en introduksjon til hva vi jobber med i ABB, og mange ble overrasket over vårt brede industrisegment. Jeg snakket med flere i løpet av kvelden som faktisk ikke viste at ABB er en de viktig utstyrsleverandørene til båter og offshore installasjoner som var grunnlag for mange interessante diskusjoner utover kvelden.
Etter presentasjonene ble vi guidet rundt i Fredsenteret før vi fikk servert tapas av Alfreds. Under middagen gikk praten løst og det ble byttet både visitkort og erfaringer fra de forskjellige traineeprogrammene. Etter dette gikk turen videre til Amundsens bryggeri for litt ølsmaking. Her avtalte for eksempel Bengt som er trainee i ABB å møte en trainee fra Jotun i Sanghai når de begge flytter dit som en del av begges traineeprogram.

Som ny trainee i ABB har det vært veldig gøy å delta i arrangementkomiteen for en event som dette. Det gjør meg stolt å arbeide i ABB når jeg i etterkant får mange e-poster fra deltagere som takker for at de fikk komme på arrangementet vårt. Jeg ønsker dermed til slutt å takke mine felles traineer, informasjonsavdelingen i ABB, de
tre foredragsholderne og Nobels Fredssenter for en fantastisk helaften!

Mvh
Morten