mandag 11. mars 2013

Ni hao Shanghai og godt nytt år!

Som Henrik skrev tidligere her på bloggen er det mange gode mulighetet for spennede utfordringer i ABB, deriblant muligheten til å jobbe i utlandet på kryss av kultur, språk, teknologi og mer. I likhet med Henrik har også jeg vært så heldig at jeg har fått muligheten til å jobbe en periode i utlandet mens jeg har vært i ABB, nærmere bestemt Shanghai for ABB Marine.
I Marine enhenten, som ligger i prosess automasjon divisjonen til ABB, jobber vi hovedsakelig med kraft og fremdriftssystemer for ulike typer skip som tankskip, containerskip, cruiseskip, offshore support fartøy og konstruksjonsfartrøy for å nevne noen, samt annet relatert utstyr som «semi-subs» og «jack-up rigger». På slike fartøy er det i dag av flere årsaker ofte store elektrosystemer der kraft overføres fra hovedmaskinene som elektrisitet, og fremdriften kommer fra elektromotorer som driver propellene fremfor en aksel direkte på hovedmaskinene. Men nå skal jeg gi meg før dette blir alt for teknisk, men dersom det er interessant kan du lese litt mer her eller gjøre et raskt «google» søk på «diesel electric propulsion systems» :-)
Men som sagt har jeg også vært så heldig at jeg har fått muligheten til å reise ut i det store utlandet, og jeg var ikke sen å be da det dukket opp en spennende mulighet i østens rike, nærmere bestemt Shanghai. Et sted som i tillegg til å måtte kunne sies å være en av de viktigeste økonomisk og finansielle "hub’ene" i Asia, også er et verdenssenter for maritim industri og shipping der både teknologilevrandører, skipsredere, verftsindustri og operatører er tilstede. Det kan jo nevnes at man også finner verdens største havn her (som ifølge wikipedia er Port of Shanghai). Under et et utsiktsbilde over Shangai fra 89 etasje i en av skyskraperene i byen, her ble vi etter en liten tankelek bevisst at Shanghai med sine 23 millioner innbyggere huser flere innbyggere en hele skandinavia samlet (Norge, Sverige og Danmark har som vi kom frem til omkring 21 millioner).

I forbindelse med min stilling jobber jeg i et et team som aktivt jobber sammen med kundene våre og industrien for å utarbeide, spesifisere og sette sammen optimale og kostnadseffektive systemer for disse typene fatrøy. Dette medfører at vi jobber mye i tverrfaglige team, og ofte på kryss av disipliner eller land. Utover de rent tekniske utfordringene er det også et faktum at men i østen jobber med mennesker som har en annen kultur, faktisk er jeg den eneste ikke-kineseren i teamet, og en av få ikke-kinesere i hele Marine enheten i Kina. Dette har gitt en helt unik mulighet til å få innsikt i kulturen…. og til dels forstå språket (men det er ikke bare lett må jeg innrømme).
I situasjoner som dette er det eksta godt å se at flere av de gode tingene man kjenne ABB for hjemmefra, også går igjen på andre siden av kloden. For jeg ble tidlig overrasket av mottagelsen samt vennligheten og åpenheten man ble møtt med. Det tok for eksempel ikke lange tiden etter ankomst før det var «welcome dinner», der det også ble arrangert «navnekonkkurranse» for å finne et passende kinesisk navn, et viktig steg i "integreringsprosessen". Dette var noe som ikke bare ble tatt lett på, da noen til og med hadde utarbeidet forslag på forhånd, som var presenter i ferdig laminert form med detaljer oversettelse av betydningen. Den endelige avgjørelsen falt til slutt på 苏荣申 (Su Rong Shen), «overrekkelsen» av navnet kan dere se i bildet under...

Ellers må det nevnes at det nettopp har vært feiring av kinesisk nyttår, og at vi nå har entret slangens år. Som seg hør og bør feires dette på storslått vis etter kinesisk standard, noe som innebærer store middager, masse fyrverkeri og det som mer er. Under er et bilde fra nyttårsmiddagen (ekvivalenten til vårt julebord) til Process Automation divisjonen i Shanghai ABB. Det setter litt perspektiv på størrelse av bedriften, da dette kun er ansatte i en av fem divisjoner (PA) i Shanghai.

Til slutt kan jeg heller ikke dy meg fra å dele et av underholdningsinnslagene som noen av kollegaene i Shanghai hadde satt sammen for annledning, følgelig ble det også premierekvelden for "ABB style" :-)

Hilsen
Bengt

fredag 8. mars 2013

Min andre måned på Billingstad

Beklager litt sent innlegg fra forrige måned, Februar består kun av 28 dager og det straffer seg hardt vell og merke;) Da er jeg godt i gang med  min tredje måned i ABB, og mye har skjedd siden forrige innlegg. For et par uker tilbake var det svært gledelig å  komme på jobb og lese at ABB i Norge leverte rekordomsetning i 2012. Vi har hatt en omsetning på 9 milliarder kroner, samtidig som vi økte driftresultatet med 58 prosent til 777 millioner kroner  i forhold til fjoråret. Dette viser en fantastisk utvikling og det er godt å se at jeg omgis av suksessfulle mennesker hver dag på jobb. At 70 % av omsetningen kommer fra olje- og gassindustrien er ingen overraskelse, men at alle våre fem divisjoner går i pluss synes jeg alle  i ABB,bør være stolte av. ABB leverer  bra i et tøft marked hvor konkurransen er stor. Vi jobber på en riktig og effektiv måte og  det er viktig for at vi skal nå våre strategiske mål fram mot 2015.
Men selvom 2012 var et godt år for ABB i Norge, er det fortsatt forbedringspotensiale i alle ledd. Vi må huske på at markedet forandrer seg hele tiden, og da er det viktig at vi står godt rustet når det skjer. Noe jeg har jobbet mye med i februar er service. Her håper jeg alle kan ha mer fokus i sitt daglige arbeid. Det jeg har erfart, er at selvom vi får store kontrakter og har høye målsettinger , så kan små saker ødelegge mye for vårt forhold til kunden.  Rask og god oppfølging overfor kundene er helt nødvendig og et felles ansvar på tvers av hele selskapet. Forrige uke var jeg og min kollega Line Midtgaard ute på oppdrag for ABB. Da fikk jeg prøvekjøre en av våre el-biler. Må si jeg ble positivt overrasket av kjøreferdighetene til vår kjære Nissan Leaf.  Line lærte meg et nytt ord – nemlig  «rekkeviddeangst» , og det fikk jeg erfare på hjemveien. Opp bakkene ved Liertoppen fikk jeg virkelig testet mine nerver da batterikapasiteten ramlet sakte men sikkert nedover, men som oftest går det bra og vi landet trygt på Billingstad med begge beina godt plantet på parkeringsplassen.