fredag 24. februar 2012

På jakt etter hurtigladestasjoner

I går var jeg i Rogaland for å ta en titt på ABBs hurtigladestasjoner, som Lyse har installert på fire forskjellige steder i regionen. Lyse var først ut i landet med ABBs hurtigladestasjoner med den nye likestrøms ladeteknologien og såkalt CHAdeMO-ladestandard.


Bildet over er et (ikke helt vellykket!) selvportrett tatt ved ladestasjonen på Randaberg.  Denne ligger bare noen hundre meter fra E39 som er hovedpulsåren i samferdselssammenheng på Vestlandet. Jeg var også en tur på ladestasjonen som ligger i Luravika i Sandnes, sentralt plassert der Gamleveien og Stavangerveien møtes.

Den tredje ladestasjonen som fikk besøk i går var den som står utenfor Jærhagen kjøpesenter på Klepp. Der hadde jeg med meg produktsjef Arne Sigbjørnsen (under), som kunne fortelle alt om hvordan den fungerer.


















Den foreløpig siste laderen fra ABB som er installert i Rogaland er den som er satt opp på Høg-Jæren Energipark (som er et annet stort prosjekt med ABB-deltakelse). Her kan du praktisk talt få miljøvennlig vindkraft rett på tanken. Rakk ikke å besøke den, men satser på å få til en tur dit senere. Har også litt video jeg kan legge ut etter hvert.

Peter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar