fredag 8. mars 2013

Min andre måned på Billingstad

Beklager litt sent innlegg fra forrige måned, Februar består kun av 28 dager og det straffer seg hardt vell og merke;) Da er jeg godt i gang med  min tredje måned i ABB, og mye har skjedd siden forrige innlegg. For et par uker tilbake var det svært gledelig å  komme på jobb og lese at ABB i Norge leverte rekordomsetning i 2012. Vi har hatt en omsetning på 9 milliarder kroner, samtidig som vi økte driftresultatet med 58 prosent til 777 millioner kroner  i forhold til fjoråret. Dette viser en fantastisk utvikling og det er godt å se at jeg omgis av suksessfulle mennesker hver dag på jobb. At 70 % av omsetningen kommer fra olje- og gassindustrien er ingen overraskelse, men at alle våre fem divisjoner går i pluss synes jeg alle  i ABB,bør være stolte av. ABB leverer  bra i et tøft marked hvor konkurransen er stor. Vi jobber på en riktig og effektiv måte og  det er viktig for at vi skal nå våre strategiske mål fram mot 2015.
Men selvom 2012 var et godt år for ABB i Norge, er det fortsatt forbedringspotensiale i alle ledd. Vi må huske på at markedet forandrer seg hele tiden, og da er det viktig at vi står godt rustet når det skjer. Noe jeg har jobbet mye med i februar er service. Her håper jeg alle kan ha mer fokus i sitt daglige arbeid. Det jeg har erfart, er at selvom vi får store kontrakter og har høye målsettinger , så kan små saker ødelegge mye for vårt forhold til kunden.  Rask og god oppfølging overfor kundene er helt nødvendig og et felles ansvar på tvers av hele selskapet. Forrige uke var jeg og min kollega Line Midtgaard ute på oppdrag for ABB. Da fikk jeg prøvekjøre en av våre el-biler. Må si jeg ble positivt overrasket av kjøreferdighetene til vår kjære Nissan Leaf.  Line lærte meg et nytt ord – nemlig  «rekkeviddeangst» , og det fikk jeg erfare på hjemveien. Opp bakkene ved Liertoppen fikk jeg virkelig testet mine nerver da batterikapasiteten ramlet sakte men sikkert nedover, men som oftest går det bra og vi landet trygt på Billingstad med begge beina godt plantet på parkeringsplassen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar