Jeg
kjørte elektrisk bil for aller første gang i juni. Det ga mersmak!
Stillegående, responsiv og kjapp til beins var det som slo meg etter
testkjøringen. Det var ganske enkelt en god kjøreopplevelse.
Skal jeg være helt ærlig så har jeg aldri vurdert å kjøpe elektrisk bil. Nå stiller det seg litt annerledes. Jeg kan for eksempel komme meg enkelt til Bergen uten å lade og til Stavanger med et kort ladestopp i Aksdal eller på Randaberg. Skal jeg ut og reise via Haugesund eller Bergen lufthavn, der det selvsagt heller ikke et problem.
Det snakkes fortsatt om for dårlig utbygd infrastruktur og biler med for lav batterikapasitet og lasteevne. Det har lenge vært riktig, men det har heldigvis skjedd enormt mye de siste par årene og situasjonen er allerede en helt annen. Og det er ingen grunn til å tro annet enn at vi bare er i starten av elbilæraen ennå.
Bilen var
en Nissan Leaf, som vi disponerer ved avdelingen vår i Fyllingsdalen i Bergen. Den
kan alle ansatte bruke på oppdrag for ABB. Vi er så heldige at vi lager våre
egne hurtigladestasjoner for elbiler, så vi har derfor kostet på oss å installere
en ved bygget vårt i Krokatjønnveien 11c. Den er for øvrig åpen for alle, helt
gratis i bruk!
Den har
blitt veldig populær etter at den ble innviet i mai i år. Den var bare Bergens
andre hurtigladestasjon på tidspunktet, men stadig flere settes i drift over
hele landet. For oss på Vestlandet kommer det nå ladestasjoner langs E39 fra Sogn- og fjordane til Rogaland, som vil bidra til å øke mobiliteten til
norske elbilister.
En av dem
er nettopp åpnet på Stord, hvor jeg bor. Jeg tok en nærmere titt på den i dag (se bilde). Operatør er SKL - Sunnhordland Kraftlag. Flott
beliggenhet, ved den nye Shellstasjonen på næringsområdet Heiane. Også denne hurtigladestasjonen
er levert av ABB og kan nesten fullade batteriet i løpet av 15-30 minutter.
Skal jeg være helt ærlig så har jeg aldri vurdert å kjøpe elektrisk bil. Nå stiller det seg litt annerledes. Jeg kan for eksempel komme meg enkelt til Bergen uten å lade og til Stavanger med et kort ladestopp i Aksdal eller på Randaberg. Skal jeg ut og reise via Haugesund eller Bergen lufthavn, der det selvsagt heller ikke et problem.
Det snakkes fortsatt om for dårlig utbygd infrastruktur og biler med for lav batterikapasitet og lasteevne. Det har lenge vært riktig, men det har heldigvis skjedd enormt mye de siste par årene og situasjonen er allerede en helt annen. Og det er ingen grunn til å tro annet enn at vi bare er i starten av elbilæraen ennå.
P
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar