mandag 30. juli 2012

Kiosken på Gimsøya

Jeg har aldri vært i Lofoten før. Dermed har jeg heller aldri vært på Gimsøya. Men jeg følte meg veldig på hjemmebane da jeg ble møtt av en lang rekke produkter fra ABB i Skien, sånn omtrent annenhver kilometer, da jeg var på besøk på øya i sommer. 

Gimsøya ligger inneklemt mellom Vestvågøy og Austvågøy i Lofoten, knappe tre mil fra Svolvær. Forskere og historikere antar at den første bosettingen i Lofoten slo seg ned akkurat her, på grunn av gode muligheter til å drive både jordbruk og fiske.

ABB bidrar til stabil strømforsyning mange steder i Lofoten og Vesterålen, men det spesielle på Gimsøya akkurat nå er at alt er nytt og fortsatt i installasjonsfasen. De små kabinettene med trepanel som står langs veien både her og der kaller vi gjerne en kiosk. Den er produsert ved ABBs fabrikk i Skien og inneholder ofte et mellomspenningsanlegg og en transformator og kalles da en nettstasjon. Den bidrar til å distribuere kraften ut til forbrukerne, og til å beskytte kritiske komponenter i strømnettet, med andre ord et viktig bidrag for å opprettholde strømforsyningen.

Etter litt googling fant jeg ut at prosjektet til Lofotkraft på Gimsøya har som formål å grave ned hele 18 kilometer luftlinjer på øya, av både estetiske og praktiske grunner. Med ledningene i bakken blir den spektakulære utsikten enda bedre og kraftforsyningen blir naturligvis mindre værutsatt.

Jeg ser i lokale medier at det vurderes å bygge ut vindkraft på Gimsøya. Det er naturligvis et omdiskutert tema. Men den idylliske øya er interessant fra et kraftproduserende perspektiv allerede. I sundet mellom Gimsøya og Austvågøy ligger nemlig et av landets få testanlegg for tidevannskraft, Hydra Tidal. I Gimsøystraumen er det så mye energi, at man forsøker å utnytte den til å produsere elektrisitet.

Peter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar