tirsdag 7. oktober 2014

Driftsettelse av Skjeggedal Pumpestasjon

 
 Jeg begynte som ny Trainee i ABB 1. september i år. Min første periode skal være på Power Systems, Power Generation som  jobber mot vannkraftverk og pumpestasjoner i Norge. Allerede etter to uker på kontoret, var jeg på vei mot Skjeggedal. Jeg skulle være med på driftsettelse av to pumper. De pumper vann fra Vetlevann opp til Ringedalsdammen. Dette er omtrent 15m, men fører til at vannet får et fall på 465m ned mot Oksla kraftverk. Utsikten fra Ringedalsdammen var flott! Skjeggedal pumpestasjon ligger i Tyssedal (Odda), rett ved startstedet for turgåere mot Trolltunga.  
 
Frekvensomformer
 Den ene pumpen skal turtallreguleres av en frekvensomformer. Jeg er over normalt interessert i frekvensomformere etter å ha skrevet master om nettopp det. Jeg fikk være med på oppkobling og testing før driftsettelsen.
 
 
Sammenkobling av frekvensomformeren ACS 1000
 
Fikk hjelp av Leder for Sikkerhet
 
Testing
 Å være på anlegg medfører en del venting og en del "action". Det er møysommelig å teste at alle signaler kommuniserer bra og at feilmeldinger kommer når de skal.  Her er jeg med i høyspentrommet.
 
Høyspentrommet
 
Driftsettelse
Jeg var på Skjeggedal i to uker. Den første uka skulle pumpe 1 driftsettes, og den andre uka skulle pumpe 2 driftsettes. På anlegg må man finne løsninger kontinuerlig. Det viser seg etterhvert at noe som skulle vært sendt med fra fabrikken mangler. Da får jeg se hvordan det å være del av en større bedrift lønner seg. Deler blir bestilt og laget til. Det er mange flinke folk som jobber sammen for å få prosjektet i mål. Under kan du se kontrollrommet på Skjeggedal. Det var her vi samlet oss da pumpene skulle startes.
 
Kontrollrommet Skjeggedal
 
Omvisning
I Tyssedal ligger flere kraftverk. Den siste dagen var jeg så heldig å få omvisning på både Mågeli(1956) og Tysso II(1967). Det var tydelig litt eldre kontrolsystemer. Under ser du del av kontrolbordet på Mågeli kraftverk og innmaten i en av kontrolltavlene.
 
Kontrollbord, Mågeli
 
Innmaten i en av kontrolltavlene på Mågeli
 
Det var en spennende tur! Anbefales å dra på anlegg hvis man får mulighet til det.
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar