lørdag 10. november 2012

Lade, svinge, lade, rock and roll

Ok, det var et litt mislykket forsøk på å være morsom, men tittelen illustrerer godt hvordan jeg opplevde min første kjøretur med elbil Bergen - Stavanger - Bergen. I vest har man døpt hovedferdselsåren E39 om til EL39, for nå finnes hurtigladestasjoner hele veien. Reisen bekreftet at det ikke er noe problem å bruke elbil på den strekningen lenger!

Jeg skulle ut på ABB-oppdrag og hentet en fulladet bil ved kontoret vårt i Fyllingsdalen. Nissan LEAFen har en rekkevidde på omlag 120 km. Turen gikk sørover, tok ferje fra Halhjem til Sandvikvåg, og hadde 70 km kjøring til jeg kom til den første hurtigladestasjonen, på Heiane, sør på Stord. SKL sin lader ligger inntil den døgnåpne Shell-stasjonen. Her er det nok å ta seg til mens man batteriet fylles!  

Rekker ikke så mye når man hurtiglader, men jeg rakk en kaffe og et selvportrett på Heiane.

Med rundt 80 prosent på batteriet gikk turen videre til Aksdal, øst for Haugesund, hvor jeg fant den nye hurtigladestasjonen til Haugaland Kraft. Aksdal ligger i krysset mellom E134 og E39, med butikksenter, bensinstasjon og kafeer i umiddelbar nærhet. Dette var under 50 kilometer fra Heiane, men jeg måtte ha flere kilometer på batteriet for å klare neste etappe.


Hurtigladestasjonen i Aksdal, som også er levert av ABB.

Jeg ladet nesten en halv time i Aksdal. Batteriet var nesten fulladet da jeg rullet videre til Kårstø, hvor jeg skulle på jobb på Statoils prosessanlegg. Senere gikk turen videre med ferja fra Arsvågen til Mortavika. Jeg var spent på hvor mye de to undersjøiske tunnelene før Stavanger, Mastrafjordtunnelen og Byfjordtunnelen, ville spise av batteriet. Og som fryktet, de kilometerlange oppoverbakkene gikk merkbart utover kapasiteten.


Lading i Randaberg, hvor tre blå lamper viser at jeg snart er klar til å kjøre videre!

Men hva gjør vel det når neste ladestasjon ligger i Randaberg, like etter utløpet av Byfjordtunnelen. Dette er en av tre hurtigladestasjoner satt opp av Lyse i Stavanger-området. De andre ligger i Sandnes og på Jærhagen i Klepp.  Jeg måtte prøve sistnevnte også, ettersom målet var Høg-Jæren Energipark, den nye vindparken sør for Undheim, hvor ABB har levert en hel del utstyr.  


Nesten litt magisk stemning under ladingen på Jærhagen utenfor Klepp.

Og her, mellom vindmøllene på Høg-Jæren stod den siste hurtigladestasjonen på denne ferden. Den var ikke ferdig installert, men her vil det bli mulig å lade batteriet med vindkraft. Jeg har sjekket, det ER kraften fra møllene som går rett på «tanken», i hvert fall så lenge de produserer. Storeslem for miljøet!

Det er ekstra gøy å lade når du får vindkraft rett inn på batteriet!

Da jeg skulle tilbake samme vei noen dager senere var det blitt sent fredag ettermiddag. Jeg skulle levere bilen i Bergen og ville ikke å lade mer enn nødvendig. Jeg kjørte rolig og var forsiktig med varmeanlegget. Men radioen var selvsagt på. Og hver fredag er det Radio Rock på P1 fra 21 til midnatt. Det ble mye rock and roll den kvelden, og LEAFen er ganske rock and roll den også. Lett å kjøre, lett å lade, lett å like. Etter to ferjer og lading både på Randaberg, Aksdal og Heiane var jeg tilbake ved ABBs Bergen-kontor ved midnatt. Her har ABB sin egen hurtigladestasjon, gratis å bruke for ansatte og alle andre.

Hurtigladestasjonen til ABB ligger, passende nok, i Fyllingsdalen.

Konklusjonen etter turen er altså at det er enkelt å kjøre elbil langs E39 og nærliggende områder i Rogaland og Hordaland i dag. Og omtrent samtidig med turen min ble faktisk to nye hurtigladestasjoner idriftssatt av BKK i Bergens-området. Den ene er satt opp på Halhjem, ja, på ferjeleiet, og den andre på innfartsåren Fjøsanger, begge levert av ABB. 


God tur! Hilsen Peter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar