Ok, det
var et litt mislykket forsøk på å være morsom, men tittelen illustrerer godt
hvordan jeg opplevde min første kjøretur med elbil Bergen - Stavanger - Bergen.
I vest har man døpt hovedferdselsåren E39 om til EL39, for nå finnes hurtigladestasjoner
hele veien. Reisen bekreftet at det ikke er noe problem å bruke elbil på den
strekningen lenger!
Hurtigladestasjonen i Aksdal, som også er
levert av ABB.
Da jeg
skulle tilbake samme vei noen dager senere var det blitt sent fredag ettermiddag.
Jeg skulle levere bilen i Bergen og ville ikke å lade mer enn nødvendig. Jeg kjørte
rolig og var forsiktig med varmeanlegget. Men radioen var selvsagt på. Og hver
fredag er det Radio Rock på P1 fra 21 til midnatt. Det ble mye rock and roll
den kvelden, og LEAFen er ganske rock and roll den også. Lett å kjøre, lett å
lade, lett å like. Etter to ferjer og lading både på Randaberg, Aksdal og
Heiane var jeg tilbake ved ABBs Bergen-kontor ved midnatt. Her har ABB sin egen
hurtigladestasjon, gratis å bruke for ansatte og alle andre.
Jeg skulle
ut på ABB-oppdrag og hentet en fulladet bil ved kontoret vårt i Fyllingsdalen. Nissan
LEAFen har en rekkevidde på omlag 120 km. Turen gikk sørover, tok ferje fra
Halhjem til Sandvikvåg, og hadde 70 km kjøring til jeg kom til den første
hurtigladestasjonen, på Heiane, sør på Stord. SKL sin lader ligger inntil den døgnåpne
Shell-stasjonen. Her er det nok å ta seg til mens man batteriet fylles!
Rekker ikke så mye når man hurtiglader, men jeg rakk en kaffe og et selvportrett på Heiane.
Med rundt
80 prosent på batteriet gikk turen videre til Aksdal, øst for Haugesund, hvor
jeg fant den nye hurtigladestasjonen til Haugaland Kraft. Aksdal ligger i
krysset mellom E134 og E39, med butikksenter, bensinstasjon og kafeer i
umiddelbar nærhet. Dette var under 50 kilometer fra Heiane, men jeg måtte ha
flere kilometer på batteriet for å klare neste etappe.
Jeg ladet
nesten en halv time i Aksdal. Batteriet var nesten fulladet da jeg rullet
videre til Kårstø, hvor jeg skulle på jobb på Statoils prosessanlegg. Senere
gikk turen videre med ferja fra Arsvågen til Mortavika. Jeg var spent på hvor
mye de to undersjøiske tunnelene før Stavanger, Mastrafjordtunnelen og
Byfjordtunnelen, ville spise av batteriet. Og som fryktet, de kilometerlange oppoverbakkene
gikk merkbart utover kapasiteten.
Lading i Randaberg, hvor tre blå lamper viser
at jeg snart er klar til å kjøre videre!
Men hva
gjør vel det når neste ladestasjon ligger i Randaberg, like etter utløpet av Byfjordtunnelen.
Dette er en av tre hurtigladestasjoner satt opp av Lyse i Stavanger-området. De
andre ligger i Sandnes og på Jærhagen i Klepp. Jeg måtte prøve sistnevnte også, ettersom målet
var Høg-Jæren Energipark, den nye vindparken sør for Undheim, hvor ABB har
levert en hel del utstyr.
Nesten litt magisk stemning under ladingen på Jærhagen utenfor Klepp.
Og her, mellom vindmøllene på Høg-Jæren stod den siste hurtigladestasjonen på denne ferden. Den var ikke ferdig installert, men her vil det bli mulig å lade batteriet med vindkraft. Jeg har sjekket, det ER kraften fra møllene som går rett på «tanken», i hvert fall så lenge de produserer. Storeslem for miljøet!
Og her, mellom vindmøllene på Høg-Jæren stod den siste hurtigladestasjonen på denne ferden. Den var ikke ferdig installert, men her vil det bli mulig å lade batteriet med vindkraft. Jeg har sjekket, det ER kraften fra møllene som går rett på «tanken», i hvert fall så lenge de produserer. Storeslem for miljøet!
Konklusjonen
etter turen er altså at det er enkelt å kjøre elbil langs E39 og nærliggende
områder i Rogaland og Hordaland i dag. Og omtrent samtidig med turen min ble faktisk
to nye hurtigladestasjoner idriftssatt av BKK i Bergens-området. Den ene er
satt opp på Halhjem, ja, på ferjeleiet, og den andre på innfartsåren Fjøsanger,
begge levert av ABB.
God tur! Hilsen Peter
God tur! Hilsen Peter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar