torsdag 24. juli 2014

6 måneder i Sveits

 
Som trainee i ABB Norge oppfordres man til å ta en av trainee-periodene i utlandet og jeg dro til Power Systems i Sveits, eller med andre ord til Brown Boveri's hovedstad Baden. Denne byen er dypt preget av ABB og jeg har kontorplass i Power Tower rett ved Brown Boveri platz. I mine nå snart seks måneder i Baden har jeg arbeidet som Bid Manager for Substation (transformatorstasjoner) enheten. Her har jeg hovedsakelig jobbet med turn-key prosjekter i sør-øst Asia men jeg har også vært med på tilbud til sveitsiske kunder.

Her på site visit ved et vannkraftverk oppe i alpene sammen med tre kollegaer og en representant fra EWZ (kantonen Zurich sitt kraftselskap). Her ønsket kunden to nye linjer ut fra denne ene transformatorstasjonen for å gi en sikrere og mer fleksibel kraftdistribusjon ned i dalen.

Sveits er et paradis vintertid for skikjøring og jeg dro på flere helgeturer sammen med de globale ABB traineene. Power Systems i Baden arrangerer også en årlig skitur til Grinderwald, jeg og flere fra kontoret ble med på dette og som du ser på bilde hadde vi strålende vær.
På bildet står jeg i mitten med Thomas og Samuel som er kollegar fra salgsavdelingen
Sent i mars reiste jeg sammen med kollega Jean-Pierre til Bangkok for å ferdigstille et tilbud jeg da hadde jobbet 1,5 måneder med. Dette prosjektet var et samarbeidsprosjekt mellom ABB avdelingene i Sveits og Thailand for levering av en stor 550kV GIS transformatorstasjon nord i Thailand. Dette var en meget hektisk uke men vi klarte å ferdigstille tilbudet halv fire om morgenen.
Paramet og Jean-Pierre er fornøyde med ferdigstillingen av tilbudet
ABB ordnet leilighet til meg i Zurich bare 500 meter fra ABB sitt hovedkvarter og i samme bygning som mange andre unge ABB traineer fra hele verden. Det åpner opp øynene til en nordmann når man blir invitert på middag eller fest og det kommer folk fra alle verdens kontinenter. Jeg tok min del av ansvaret og inviterte alle til 17. mai feriering med jordbær og champagne på terassen.
Her er jeg sammen med Johan og Viktor som er traineer fra Sverige
Jeg føler jeg har lært masse av å bo seks måneder i utlandet samtidig som jeg har blitt kjent med utrolig mange, så det å reise ut er noe jeg anbefaler til alle! Dette er en av mange gode grunner til å jobbe i et globalt selskap som ABB
Her er jeg sammen med mange av mine salgskollegaer på Power Systems sin sommerfest
Jeg har min siste dagen på jobb i Baden i morgen og reiser da hjem til Norge for sommerferie, så med dette ønsker jeg alle en fortsatt fin sommer!
 
Hilsen
Morten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar